Vores årsrapporter & regnskaber

Derudover, kan du også læse det journalistiske årsregnskab her.

Yderligere oplysninger:
Ansvarshavende chefredaktør Peter Orry, telefon: 20 60 45 01.

”Det er vi tilfredse med, for der har været mange udfordringer i 2022. Dem har vi været i stand til at håndtere, og samtidig har vi udviklet vores virksomhed i den rigtige retning digitalt. Det giver optimisme for fremtiden, siger JFM’s administrerende direktør, Jesper Rosener.

Den russiske invasion af Ukraine i februar 2022 satte for alvor gang i inflationen i Danmark, og det mærkede JFM som alle andre. Omkostninger til papir og energi og flere andre råvarer steg dramatisk, det blev dyrere at distribuere aviser, og samtidig blev de danske forbrugere usikre og brugte færre penge. Det medførte for JFM et øget frafald af papirabonnenter, mens annoncørerne i særligt JFM’s ugeaviser også holdt igen, fordi de havde færre kunder i deres butikker. Særligt i årets sidste halvdel var effekterne af forbrugernes tilbageholdenhed mærkbare. Også et stort minus på JFM’s beholdning af værdipapirer og en negativ resultatandel af det delejede distributionsselskab Dao var med til at trække ned. Med fokus på omkostningerne og hjælp af en udlodning fra Danske Mediers Arbejdsgiverforening lykkedes det at holde budgettet på bundlinjen og næsten også på toplinjen. Omsætningen faldt med knap to procent fra 1,913 milliarder kroner i 2021 til 1,873 milliarder kroner i 2022. Det lille fald kan hovedsageligt henføres til den manglende omsætning på ugeaviserne og på koncernens deal-sites.

Var det et stramt år økonomisk, bød 2022 til gengæld på udvikling af virksomheden til en digital fremtid – et kerneelement i JFM’s strategi.

”Det er helt afgørende for os at sætte midler af til udvikling. Også når konjunkturerne er imod os. Vi har bevæget os meget på det digitale, men vi skal sætte endnu flere kræfter ind på at blive klar til den fremtid, der venter. Derfor er jeg glad for, at vi også i 2022 tog nogle markante skridt, siger Jesper Rosener.

 

JFM fortsatte i 2022 den række af opkøb af virksomheder, som har været en vigtig del af koncernens strategi i en årrække. Opkøbene talte Dansk Radio Reklame, sendetilladelser til lokalradio i København og Aarhus, det fulde ejerskab af de i forvejen delejede ugeaviser i Esbjerg og Billund og det digitale jobsite JobDanmark. På årets sidste dag købte JFM gennem datterselskabet Deal.dk selskabet Sweet Media Group, som driver tilbudssitet sweetdeal.dk. Med deal.dk, spotdeal.dk og sweetdeal.dk har JFM’s dealsites nu mere end en million loyale og købestærke medlemmer og er med afstand størst på det danske marked. Endelig erhvervede datterselskabet Step fra 1. januar 2023 det københavnske og stærkt prisvindende reklamebureau, The Unicorn.

”Alle opkøbene er med til at styrke JFM, og vi kommer til at fortsætte med at købe virksomheder, siger Jesper Rosener.

Det er JFM’s mission med sin journalistik at støtte demokrati og sammenhængskraft i hele Danmark med rod i det lokale. For at vinde styrke til opgaven skal JFM opfylde fire strategiske hovedmål ved udgangen af 2025: Antallet af normaltbetalende abonnenter skal være 200.000, koncernen skal ugentligt være i kontakt med 3,5 millioner danskere over 12 år, den rent digitale omsætning skal nå en milliard kroner, og 75 % af annonceomsætningen skal være enten abonnementsbaseret eller digital.

”Det er ambitiøse mål, men vi tror på, at vi når dem. På det allervigtigste tal, kontakttallet, har vi passeret tre millioner og er pænt foran tidsplanen på vej mod de 3,5 millioner, siger Jesper Rosener.

Yderligere oplysninger:
Administrerende direktør Jesper Rosener, telefon 21 77 20 32.

+
er vi ugentligt i kontakt med
+
forskellige medier
+
medarbejdere i hele koncernen

JFMs publicistiske regnskab

JFM offentliggør sammen med årsrapporten sit publicistiske regnskab, der sætter tal og ord på den mission, koncernens medier er sat i verden for at løse.

“Frie medier er demokratiets og sammenhængskraftens forudsætning. Det er det, vi er her for, siger Jesper Rosener, administrerende direktør i JFM.

2022 var et år, hvor der var brug for journalistikken. På den internationale scene udbrød der krig i Europa, på den nationale var der folketingsvalg, og i lokalsamfundene oplevede hver eneste husstand og virksomhed virkningerne af inflation og energikrise.

“Derfor har vi brug for alle typer af medier. Lokalt er der mere end nogensinde behov for dygtige og skarpe journalister, som holder øje med, om politikere, myndigheder og andre magthavere lever op til deres ansvar. Det er ikke sikkert, at de er dårligere til det end tidligere, men de gør sig langt større anstrengelser for at skjule det, når noget kører skævt. De historier skal vi finde og fortælle, siger ansvarshavende chefredaktør, Peter Orry, og tilføjer: “Samtidig er det en vigtig opgave for os også at fortælle de positive historier, som skaber lokal glæde og stolthed.”

Det publicistiske regnskab byder på redaktionelle højdepunkter, men også kritisk selvreflektion i forbindelse med de sager, vi har haft i Pressenævnet – ikke mindst de tabte. Rapporten giver også et indblik i det udviklingsarbejde, der foregår med journalistikken på baggrund af data. Læs det journalistiske årsregnskab her.

Yderligere oplysninger:
Ansvarshavende chefredaktør Peter Orry, telefon: 20 60 45 01.

Kontakt JFM – Vi er klar til at hjælpe dig!

Du kan skrive til os 24 timer i døgnet, og vi vil bestræbe os på at besvare din henvendelse så hurtigt som muligt. Tak!

Din henvendelse er sendt – vi besvarer den hurtigst muligt.

Kontakt JFM – Vi er klar til at hjælpe dig!

Du kan skrive til os 24 timer i døgnet, og vi vil bestræbe os på at besvare din henvendelse så hurtigt som muligt. Tak!

Din henvendelse er sendt – vi besvarer den hurtigst muligt.

Kontakt JFM – Vi er klar til at hjælpe dig!

Du kan skrive til os 24 timer i døgnet, og vi vil bestræbe os på at besvare din henvendelse så hurtigt som muligt. Tak!

Din henvendelse er sendt – vi besvarer den hurtigst muligt.