Generelle vilkår
Nedenstående vilkår gælder for alle abonnementer på JFM’s nyhedsmedier tegnet hos JFM.
1. Aftaleindgåelse og kvittering
Når du tegner et abonnement på udgivelser fra JFM inkl. JFM’s webtjenester, indgår du en aftale med JFM P/S, Bugattivej 8, 7100 Vejle (CVR-nr. 36503335). Der kan tegnes abonnement på en kombination af trykte aviser og digital adgang eller forskellige variationer af rent digital adgang. Reklamer fra JFM og vores samarbejdspartnere i form af løse og faste indstik – både digitalt og på print – er en del af vores publikationer. Du kan dog vælge et reklamefrit digitalt abonnement.
Når du bestiller et abonnement digitalt, skal du registrere din e-mailadresse, hvor du vil modtage din kvittering, som du bør gemme. For at modtage kvitteringen er det et krav, at du opgiver en gyldig e-mailadresse. Alle aftaler indgås på dansk og er underlagt dansk lovgivning. Du skal være 18 år for at tegne et abonnement.
2. Opsigelse
Abonnementer er fortløbende, indtil de opsiges. Som udgangspunkt vil en opsigelse effektueres til udløbet af den forudbetalte abonnementsperiode. Er perioden længere end en måned, kan man dog altid benytte opsigelsesvarsel på indeværende måned, plus en måned. Ved nytegnede årsabonnementer kan du opsige aftalen efter 5 måneder med 1 måneds varsel til udgangen af en måned. Opsigelse kan ske via selvbetjening, e-mail eller telefon. Opsigelse via selvbetjening sker altid til abonnementets udløb. Ønsker du at opsige inden udløb, skal der tages kontakt til kundeservice på e-mail eller telefon. En manglende betaling, som fx en afvist PBS, tæller aldrig som en opsigelse. Ved genbestilling bliver en eventuel saldo fra et tidligere abonnement medregnet. Du skal huske selv at afmelde en evt. PBS-aftale i dit pengeinstitut, da vi ikke kan tilbagekalde opkrævninger, der allerede er afsendt til et pengeinstitut.
3. Fortrydelsesret
I henhold til forbrugeraftaleloven har du 14 dages fortrydelsesret. Ønsker du at fortryde købet, skal du meddele dette inden udløbet af 14 dage. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor abonnementet starter. JFM tilbagebetaler abonnementsbetalingen fratrukket værdien af de modtagne printaviser. Opretter du et digitalt abonnement via hjemmesiden, ophører fortrydelsesretten i købsøjeblikket, da produktet giver øjeblikkelig adgang til låst indhold.
4. Betaling og tilgodehavender
Abonnementet betales forud og kan ske via betalingsservice, kortbetaling, mobilepay eller girokort sendt via e-mail. Du kan ændre betalingsformen via selvbetjeningen. Godtgørelse for evt. manglende aviser fratrækkes, når den næste abonnementsperiode faktureres. Restbeløb på et opsagt abonnement kan udbetales, hvis du sender en e-mail til kundeservice med abonnementsoplysninger samt oplysninger på den konto, beløbet skal indbetales på. Ekspeditionstiden er cirka 14 dage.
5. Introduktionstilbud
JFM sender introduktionstilbud til nye kunder. Disse gælder kun husstande, der ikke har haft abonnement inden for de seneste 6 måneder. Tilbud på den trykte avis gælder kun for private personer, der er bosat i udgavens dækningsområde. Hvis der er et økonomisk mellemværende mellem modtageren og JFM, vil dette fremgå som saldo på den nye opkrævning. Kundeservice forbeholder sig retten til at afvise bestillingen. Et abonnement tegnet til introduktionspris vil automatisk fortsætte til almindelig abonnementspris efter tilbudsperioden.
6. Fraskrivelse af ansvar
JFM vil bestræbe sig på at levere trykte udgivelser som aftalt, samt at de digitale udgivelser er tilgængelige på alle tidspunkter.
Vi påtager os imidlertid ikke ansvar for tab, der måtte opstå som følge af manglende eller forsinket levering, tekniske fejl, problemer med opkobling til internettet, behandling af data i forbindelse med betaling, eller tab som måtte opstå på anden måde. Vi fraskriver os ethvert ansvar for tab forårsaget af manglende overholdelse af de tekniske kravspecifikationer og supplerende vejledninger i brugen af vores digitale services.
JFM er ikke ansvarlig for fejl eller mangler ved de købte produkter, herunder fejl i data m.v., medmindre det kan påvises, at fejlen kan tilregnes JFM som forsætlig eller uagtsom. JFM kan under ingen omstændigheder holdes ansvarlig for tabt fortjeneste, driftstab eller andre indirekte tab. Aftalen er omfattet af Købelovens mangelsregler, der finder anvendelse ved forbrugerkøb.
7. Ophavsret og deling
Alt indhold fra JFM – fx artikler, billeder, video og grafik – er beskyttet af ophavsretsloven. Indhold må ikke kopieres, gengives eller deles på andre platforme uden forudgående skriftlig aftale, heller ikke i lukkede grupper eller via skærmbilleder. Du må gerne linke til vores indhold. Privatpersoner må gerne printe eller gemme enkeltartikler til eget, ikke-kommercielt brug. Virksomheder og institutioner skal have aftale med Copydan Tekst & Node eller JFM. Hvis du sender materiale til os, skal du have rettighederne til det. Ved indsendelse accepterer du, at JFM må bruge det. Eventuelle ophavsretlige krav videresendes til indsender. RSS-feeds må kun bruges til privat, ikke-kommercielt brug. Anvendelse af indhold til tekst- og datamining kræver skriftlig aftale med JFM, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4. Læs mere om ophavsret på dit dagblads hjemmeside.
8. Optagelse af kald
JFM optager opkald foretaget til kundeservice. Ved alle opkald vil der blive spurgt, om samtalen ønskes optaget eller ej. Formålet med optagelserne vil udelukkende være til uddannelsesmæssige formål for dermed at højne vores kvalitet ved rådgivning og kundeservice, så vi sikrer den bedste oplevelse for vores abonnenter.
9. Nyhedsoverblik på e-mail
Nyhedsoverblik på e-mail fra redaktionen er en del af abonnementet. Når du tegner abonnement, samtykker du derfor samtidig til, at vi sender dig disse på den e-mail som du registrerede ved køb. Det er muligt at afmelde sig disse nyhedsmails i selve e-mailen.
10. Ændringer af abonnementsvilkår og priser
Væsentlige ændringer af abonnementsvilkår og priser varsles i avisen, via e-mail eller digitalt og træder i kraft fra næste faktureringsperiode, hvis ikke andet er angivet. Abonnementer med månedlig ratebetaling vil altid følge løbende prisændringer. Priserne på de mest gængse abonnementstyper kan altid ses på dit dagblads hjemmeside.
11. Markedsføring
JFM kan i forbindelse med markedsføring sende information om tilsvarende produkter via e-mail. Modtageren kan til enhver tid afmelde sig disse henvendelser via et link i selve e-mailen.
12. Tilbud
JFM kan kontakte sine abonnenter med gode tilbud. Du kan frabede dig dette, i overensstemmelse med gældende lov, ved at kontakte CPR-registret eller ved at kontakte JFM.
13. Abonnementer på de trykte udgivelser
Følgende vilkår gælder for JFM’s trykte udgivelser – udover de generelle vilkår.
13a. Udgivelsesdage
Avisen udkommer mandag til søndag hele året – også på helligdage.
Helligdagsaviser leveres på samme måde som søndagsavisen og er inkluderet i de abonnementstyper, der omfatter søndagsavis. Dette omfatter 1. januar, Skærtorsdag, Langfredag, 2. Påskedag, Kristi Himmelfartsdag, Grundlovsdag, 2. Pinsedag, Juleaftensdag, Juledag og 2. Juledag.
13b. Leveringsbetingelser
For morgenaviser tilstræber vi levering mandag-fredag inden kl. 7.00 og i weekenden inden kl. 8.00. For nogle ruter kan der være tale om levering indtil kl. 11:00 på hverdage og i weekenden. Ved levering uden for avisens dækningsområde vil avisen normalt leveres dagen efter udkomstdagen med bud. Indenfor disse leveringsvilkår er det muligt at ændre leveringsadresse midlertidigt til en dansk adresse. Oftest leveres avisen i din postkasse på ferieadressen, men i nogle sommerhusområder leveres avisen i en fælles kasse eller postkasseanlæg.
Du har mulighed for at sætte leveringen af printavisen på pause fx i en ferieperiode. Du har fortsat adgang til det digitale indhold, mens printavisen er sat på pause. De afbestilte aviser bliver ikke krediteret, og abonnementsperioden forlænges ikke uanset om du har adgang til digitalt indhold. Ferieændringer skal foretages i selvbetjeningen senest kl. 12 dagen før ændringen. Du kan også indmelde feriepause eller adresseflytning til kundeservice via e-mail eller telefon i god tid. Her skal du dog forvente op til 5 hverdages ekspeditionstid, før ændringen træder i kraft. JFM forbeholder sig retten til at ændre i leveringsformen i tilfælde, hvor andet ikke er muligt i forhold til fortsat at kunne levere den fysiske avis.
13c. Reklamationer og godtgørelse
Reklamation over manglende levering af printavisen kan ske via selvbetjeningen eller til kundeservice via e-mail eller telefon inden for 10 dage efter udeblivelsen. En udeblevet printavis godtgøres med et beløb svarende til abonnementets gennemsnitlige dagspris. Beløbet fratrækkes, når den kommende abonnementsperiode faktureres. Forsinkede aviser eller manglende enkeltsektioner godtgøres ikke.
14. Abonnementer på digitale udgivelser
Følgende vilkår gælder for JFM’s digitale abonnementer – udover de generelle vilkår.
Ved digitalt indhold forstås JFM’s digitale tjenester, herunder adgang til e-avis, artikler på nyhedsmediernes hjemmesider og streamingindhold via JFM Play.
14a. Tilgængelighed
For at få adgang til JFM’s digitale indhold er det en betingelse, at abonnenten er tilsluttet internettet og har en enhed med en opdateret softwareversion, der understøtter JFM’s nyhedsplatforme. Der er adgang til dit abonnement på flere enheder – f.eks. pc, smartphone og tablet via hjemmesiden og dagbladets app. Når der købes et digitalt abonnement, oprettes der samtidig en brugerprofil.
Det er abonnentens ansvar at sørge for opdaterede profiloplysninger og at password holdes fortroligt. Et abonnement vil kun være tilgængeligt via abonnentens profil, og produkter, der indgår som en del af abonnementet, vil kun være tilgængelige i abonnementsperioden. Ved problemer med login kan man lave en ny kode eller kontakte kundeservice.
14b. Retningslinjer
Som bruger af JFM’s platforme, skal du udvise hensyn overfor andre brugere. Dine eventuelle indlæg må ikke være i strid med gældende lovgivning, må ikke være racistiske, injurierende eller have en grov, krænkende tone. Du er til enhver tid selv personligt ansvarlig for alt, hvad du publicerer fx indlæg, billeder eller kommentarer.
Du forpligtiger dig til at holde JFM skadesløs for eventuelle krav fra tredjepart som følge af din publicering. JFM forbeholder sig retten til at lukke profiler og/eller fjerne indlæg, der ikke overholder ovenstående retningslinjer.
Ved overtrædelse af retningslinjerne, afgivelse af urigtige oplysninger ved køb af abonnementer eller anden form for misligholdelse, forbeholder JFM sig retten til – uden forudgående varsel – at spærre en brugers profil og opsige abonnementet til udgangen af denne abonnementsperiode. Betaling for abonnementet refunderes ikke. Det samme gælder, hvis du udlåner eller på anden vis gør dit login tilgængeligt for personer uden for din husstand. En profil kan desuden – uden forudgående varsel – spærres midlertidigt, hvis JFM vurderer, at det er nødvendigt af tekniske eller sikkerhedsmæssige årsager. Spærringen ophæves, når årsagen til spærringen ikke længere er til stede.
14c. Begrænsning på adgang i andre lande
JFM Play kan kun streames i Danmark pga. rettighedsbegrænsninger.
JFM’s andre digitale produkter kan ikke tilgås i følgende lande:
Hong Kong, Belize, Kina, Rusland, Singapore, Indien, Egypten, Panama, Vietnam, Korea, Japan, Algeriet, Georgien og Kasakhstan.
14d. Reklamationer
JFM er ikke ansvarlige for eventuelle fejl på abonnentens eller dennes tekniske udbyders udstyr. Manglende adgang til e-avisen ved nedetider godtgøres som udgangspunkt ikke, men i tilfælde af længerevarende nedetider på flere dage, vurderes en eventuel godtgørelse individuelt.
14e. Ferie
Det er ikke muligt at ferieflytte digitale abonnementer eller sætte disse på pause.
Henvendelse til kundeservice & reklamation
Kontakt kundeservice på tlf.: 63 15 15 15 eller e-mail: kundeservice@jfm.dk
Åbningstider: mandag–fredag kl. 07.00 – 14.00
JFM’s generelle vilkår er opdateret 16.06.2025