JFM holdt sit budget og leverer lille overskud
To år er aldrig ens, men for Danmarks næststørste private medievirksomhed, JFM, var der en del lighedspunkter mellem 2023 og 2024. Betegnelsen ”historisk svært” kunne genbruges om annoncemarkedet, som faldt markant, men igen formåede JFM at levere sit budgetterede overskud på fem millioner kroner.
Det er administrerende direktør, Jesper Rosener, tilfreds med.
“Vores annoncesalg manglede cirka 65 millioner kroner i omsætning for at holde budgettet, og det kostede selvfølgelig rigtigt mange penge på bundlinjen. Vi er Danmarks største på printannoncer med vores 15 dagblade og mange ugeaviser, så vi står selvfølgelig i forreste linje og bliver ramt hårdest, når udviklingen væk fra print tager til”, siger Jesper Rosener.

Vores årsrapporter & regnskaber
Derudover, kan du også læse det publicistiske årsregnskab her.
Yderligere oplysninger:
Ansvarshavende chefredaktør Peter Orry, telefon: 20 60 45 01.
Bidraget fra distributionsselskabet DAO, som JFM ejer sammen med JP/Politikens Hus og Berlingske Media, klarede sig dårligere end forventet, og det samme gjorde kommunikationsbureauet Step, så der var brug for ganske meget til at trække i den rigtige retning for at holde budgettet på resultatlinjen.
“Her var vi både dygtige og heldige. Vi trak selv meget af læsset, men fik også hjælp af en gunstig kursudvikling for vores værdipapirer”, siger Jesper Rosener.
De positive afvigelser, som JFM selv leverede, tæller først og fremmest salget af indhold. Antallet af rent digitale abonnenter på JFM’s nyhedssites voksede for tredje år i træk med 40 procent.
“Det er vi altså stolte af. Det er en udvikling, vi ikke har hørt om hverken i Danmark eller andre steder”, siger Jesper Rosener.
Han glæder sig også over, at der var flere abonnenter og dermed indtægter på den klassiske papiravis end budgetteret.
“Det er jo aldrig godt at gå tilbage, men det er ekstremt vigtigt for vores økonomi at holde så godt som muligt og så længe som muligt på vores printabonnementer. Det er vi heldigvis gode til, og vi har absolut ingen planer om at lægge papiret i graven.
Vores fremskrivninger viser, at de vil levere god økonomi til os i mange år, og samtidig spiller de stadig en stærk rolle i vores publicistiske mission, selv om vi når flere med vores journalistik på vores nyhedssites”, siger JFM-chefen.
Med til at holde økonomien i et lille plus var også tilpasning af omkostninger i løbet af 2024. De er en del af et treårigt program, som skal forbedre koncernens samlede økonomi med 60 millioner kroner hvert år for at imødegå faldende indtægter fra omsætningen på print.
Det giver en økonomi med rum til investeringer i fremtiden. I 2024 investerede JFM i digital udvikling på en lang række områder. Ikke mindst brugen af AI i alle afdelinger på tværs af koncernen er i fokus, og der blev købt flere sportsrettigheder til JFM Play.
Årsrapport for 2024 findes her.
Yderligere oplysninger:
Administrerende direktør Jesper Rosener, telefon 2177 2032
JFMs publicistiske regnskab:
Troværdighed som pejlemærke i en tid med støj
Samtidig med offentliggørelsen af årsrapporten udgiver JFM sit årlige publicistiske regnskab – en status på den journalistik, koncernen har leveret, og de værdier, der driver den.
“Vores opgave er ikke bare at formidle nyheder, men at være med til at styrke det demokratiske fællesskab. Det ansvar tager vi alvorligt”, siger Jesper Rosener, adm. direktør i JFM.
I 2024 har journalistikkens rolle igen vist sig altafgørende. Med et nyt præsidentskab i USA, en fortsat krig i Europa, et hastigt forandret arbejdsmarked, klimakrise, en stigende mistillid til institutioner og en teknologisk udvikling, der slører grænsen mellem sandhed og manipulation, er behovet for troværdige medier markant.
“Vi står i en virkelighed, hvor kunstig intelligens kan skabe både tekst, billeder og stemmer, der ser ægte ud, men ikke er det. For borgerne er det en jungle. Derfor er det afgørende, at nogen tager ansvar for sandheden. Redaktionelle medier med klare etiske retningslinjer og vilje til transparens er vigtigere end nogensinde. Hvis vi som medier insisterer på at være til at stole på – også når vi laver fejl – så tror jeg på, at vi ikke bare er relevante, men nødvendige”, siger Peter Orry, ansvarshavende chefredaktør i JFM.
Regnskabet giver et samlet billede af JFM’s journalistiske virke i året, der gik. Det fremhæver både redaktionelle resultater og lægger ikke skjul på de fejltrin, der har været – blandt andet i sager behandlet af Pressenævnet. Derudover sætter rapporten fokus på, hvordan journalistikken i JFM bliver udviklet og formet af data, teknologi og nye brugerbehov.
Læs det publicistiske regnskab her
Yderligere oplysninger: Ansvarshavende chefredaktør Peter Orry, telefon 2060 4501